Projektbeskrivning

Hemköp Västertorg/Uppsala och Tierp

På Hemköp Västertorg bytte handlarna Erik och Magnus ut sina gamla tunga kundvagnar i metall som inte användes nämnvärt, till lätta och grunda kundvagnar i plast för att minska tröskeln för kunderna att ta en kundvagn istället för en korg.

Vad blev utfallet?

De upplevde att det vart fler kundvagnar som började rulla i butiken, positiv kundrespons på de lätta vagnarna samt att kundernas tempo sänktes med kundvagnen framför sig. Detta blev en bidragande faktor till att snittköpet i butiken ökade.

Erik och Magnus som även äger Hemköp Tierp använder 2 sorters lätta och smidiga plastkundvagnar även där för att kunden i första hand ska vilja välja en smidig kundvagn istället för en korg. Även där har de sätt ett positivt utfall med fler vagnar i butiken och ett ständigt ökande snittköp.
”Det är såklart många faktorer till ett ökat snittköp men de smidiga vagnarna har varit en bidragande faktor!”

(Bilderna är från Hemköp i Tierp.)